Thessaloniki igen

Är tillbaka en sista natt i Thessaloniki. Imorgon flyger gubben hem och jag flyger till Milano. Hade helldre haft Johan med dit också. Menmen, men kan inte få allt här i livet.. Snart möter mamma och syrran upp med mig. Och sen far jag hem igen. Och då träffar jag gubben igen. Om än de känns lite för långt bort idag..

Jag vid medelhavet, i Kallithea, Cassandra, Halkidiki.

Thessaloniki

Grekland

Ikväll tar jag en buss till Grekland. Anländer tidigt imorgon. Och då är de bara någon timme tills Johan möter upp mig. Är exalterad. :) Nu ska jag söka frukost här i Belgrad, en stad som jag för övrigt ä.l.s.k.a.r..

Belgrad

Enligt Wikipedia är Belgrad den av alla världens huvudstäder som upplevt flest krig, hela 115 olika internationella konflikter. Dessutom ska Belgrad ha jämnats med marken hela 44 gånger och blivit uppbyggt gång efter gång. Jag skulle dock säga att de inte fulländat den senaste uppbyggnationen. Överallt finns kvarvarande skador från krig. Men detta till trots måste jag säga att jag gillar denna stad. Den har en sliten charm, som till mig blir tilltalande..

Lämnar Budapest idag.

Vet inte ännu vilken slutdestination dagens resa kommer ta. Men det blir nog bra ändå. :)

Budapest

Heroes square;

St.Stefan kyrkan;

Buss, Donau och castle district;

Jag, blickande ut över Pesti.

Mattiaskyrkan;

Parlamentet;

Budapest

Sitter på hotellet mitt i Budapest, ett billigare alternativ där jag har en säng i en sovsal för 4 pers. Eftersom tåget var försenat, som vanligt, kom jag fram så pass sent till hotellet att jag bara tagit det lugnt idag. Imorgon beger jag mig på upptäcksfärd. Har markerat ut sevärdheter i kartan färdigt..

Wien

Har gått omkring i ett regnet i Wien idag. Mitt första intryck håller i sig. Det finns absolut fina byggnader i Wien. Men det inkluderar inte hela statskärnan. Den är infiltrerad med betongkomplex, trafik och många relativt slitna byggnader. Tyvärr.

Provade även snitchel idag. Österrikes typ nationalrätt, de var som fiskpinnar i bröd. Smakade inte alls som när man äter snitchel i Sverige..

Sitter på hotellet och läser turistsidor om Österrike och just Wien. Överallt står det att staden skall vara så fin, och att de är många resenärers favoritställe. Av det jag sett idag kan jag inte säga att jag håller med. Har sett betong, trafik och en inte allt för charmig stadskärna. Imorgon ska jag resa runt lite mer i staden. Ev. ändrar jag uppfattning då..

I hotellobbyn i Wien

Ska snart bege mig ut på lunch samt kaffejakt. Dagarna i Wien kommer jag bara ta det lugnt. Känner att jag måste vila.. :)

Jag i Zurich, igår.

Zurich

Tidigt imorse anlände jag till Zurich. Efter att jag dumpat mina väskor på hotellet strosade jag runt en stund. Zurich är underbart vackert. När jag efter middagen promenerade efter "strandpromenaden" här konstaterade jag att staden nog är ännu vackrare i mörker.

Paris

Sitter på mitt sjaskiga och dyra hotell i Paris. Kan inte säga att Paris gjort ett jättebra intryck på mig. Det hela började med en försening på mitt tåg vilken innebar att jag missade anslutningståget till Paris. Väl på sista tåget var de fulla ungdomar som såg ut att komma från samhällets nedre skikt som störde mig. Tack och lov kom säkerhetsvakter på tåget och förde iväg dem. Väl framme var folk hotfulla och otrevliga mot mig. En kille ropade fuck you när jag inte kunde franska. Hmmf.

Morgonen startar sedan med att jag bevittnar en Austrialensk flicka bli bestulen på sin mobil medan hon pratar i den. Skrämd av detta begav jag mig på en guidad tur runt staden där jag höll i mina tillhörigheter likt en rik östermalmstant i Hässelby..

Till råga på allt kan vi tilläga parisarnas dåliga attityd mot alla som inte talar franska.. Suck, imorgonkväll beger jag mig mot Zurich..

Dock måste jag säga att Paris är vackert och idag har jag sett stora delar av det. Eiffeltornet, louvren, notredam, hotel de invalides, etc. Imorgon innan jag far skall jag försöka hinna se Moulin Rouge, rue azais och champs-elysees..

Lämnar Amsterdam idag.

För ett tåg mot Paris. Yaay.

Amsterdam, dag 2

Har just checkat in på ett annat hotell här i Amsterdam. Sitter i mitt singelrum, på typ 10 kvadratmeter. :) Det är litet men mysigt.

Igår festade jag lite här i Amsterdam, stötte på ett gäng britter som var riktigt trevliga. Idag kommer jag ta det relativt lugnt. Regnet hänger i luften så jag ska strosa runt bland butikerna här. Dessutom har jag ett knä som ställer till med lite problem. Lyckligtvis har jag med mig mitt "kneesupport" som jag brukar ha när jag springer..

I Amsterdam nu

Har inte riktigt bestämt mig om vad jag tycker om Amsterdam ännu. Först tyckte jag det var jättefint, men nu vet jag inte riktigt längre.. Sover i ett tiobädds-rum inatt. Får se om jag lyckas somna. :)

Nu ska jag ut och göra Amsterdam by night.

Guidad tur genom Berlin

Imorse begav jag mig ut på en "walking tour" runt Berlin. Med en jättebra guide. Han berättade massvis med historia om allt. Fast jag redan kunde mycket var det riktigt intressant att få se på byggnader och kvarlämnor från allt de historielektioner lärt mig.

Trumfbågen och min Guide. :) Statyn ovanpå kallas Viktoria(victory). Napoleon snodde den när han invaderade Tyskland. När han sedan besegrades och "avsattes" fick de tillbaka statyn. Då böt de namn på torget nedanför till parisertorget. Tillsammans med statyn betyder det victory over Paris.

Detta är kvarlevnader av Berlinmuren. Den ser kanske inte så skrämmande ut. Men då ska man minnas att det var två sådanna murar med en "dödsplätt" emellan. Med soldater i vakttorn som aldrig stog längre i sär än att de kunde se varandra. Dessutom hade dödsplätten rörelsedektektorer.. Visste ni förresten att Berlinmuren revs till följd av en klantig statsmans felaktiga uttalanden på en presskonferens?

Det är en nybyggd katedral i Berlin. Bara något år. Eftersom Berlins historia till mestadels kantras av krig och bombning har de inte många historiska byggnader kvar. Varpå de bestämde sig för att bygga en, i gammal typisk europeisk stil. Problem solved..

En minneslund för judar som dog under andra världskriget. Ritad av en arkitekt som inspererats av en judisk begravningsplats i Prag. Kanske är betongblocken en symbol för en grav. Kanske inte. Man kunde iaf gå zick-zack emallan dem..

Internet är så segt så de blir inge mer bilder. Nu ska jag ut och käka tysk korv.. Ha det!

Berlin

Har anlett till Berlin och fixat mig ett hotell. Tror jag ska börja förboka hotell framöver. Fick en liten skrubb, liten men fräsh idag. Han i receptionen frågade förvånat om jag just kommit till Berlin utan hotellreservation, sedan sa han "wow, thats risky". Och eftersom jag vill undvika att måste sova på en parkbänk kanske jag börjar förboka. :)

Eftersom internet är assegt här skippar jag bilder..

Prag, dag två

Idag knöt jag på mig de enda skorna jag kan ha. Ett par lättare sandaler, som inte skaver på det köttiga skavsåret jag drog på mig igår. Och så begav jag mig till alla de sevärdheter jag kollat upp sen innan. Och OJ, jag gillar Prag. Det var fantastiskt, eller åtminstone det mesta av det. Imorgon far jag till Berlin. Och hoppas på att påskhelgen inte gör det omöjligt att få tag på ett hotell.. Är alldeles slut i skallen nu, ska ta en dush och sedan blir det sängen.

Det gick så segt att ladda upp bilder så detta blir allt för ikväll. Godnatt.

Första dagen i Prag

Sitter på mitt "alldeles för dyra" hotell ikväll. Är trött och tänkte ta det lugnt ikväll för att hinna utforska mycket imorgon istället. Tröttheten är nog en kombination av nattens få sovtimmar, och en emmotionell trötthet. Helt enkelt var det inte att lämna Johan och katterna hemma. För att själv komma till en stad utan någon att prata med, eller utan ett hotell att fara till. Men när jag väl tog mig in till Prag försvann mycket. Jag klarar mig ju faktiskt ganska bra på egen hand.

Mitt första intryck av Prag är väldigt gott. Men då bor jag och har enbart rört mig i de delar som skulle kunna liknas med Sthlms vasastan eller östermalm. Så viss reservation för ändring i samlat tycke kan tänkas uppkomma under morgondagen.

Lite blandade bilder från idag. Några på hotellet, men mest från mina timlånga strospromenader här runtikring. :)