Guidad tur genom Berlin

Imorse begav jag mig ut på en "walking tour" runt Berlin. Med en jättebra guide. Han berättade massvis med historia om allt. Fast jag redan kunde mycket var det riktigt intressant att få se på byggnader och kvarlämnor från allt de historielektioner lärt mig.


Trumfbågen och min Guide. :) Statyn ovanpå kallas Viktoria(victory). Napoleon snodde den när han invaderade Tyskland. När han sedan besegrades och "avsattes" fick de tillbaka statyn. Då böt de namn på torget nedanför till parisertorget. Tillsammans med statyn betyder det victory over Paris.

Detta är kvarlevnader av Berlinmuren. Den ser kanske inte så skrämmande ut. Men då ska man minnas att det var två sådanna murar med en "dödsplätt" emellan. Med soldater i vakttorn som aldrig stog längre i sär än att de kunde se varandra. Dessutom hade dödsplätten rörelsedektektorer.. Visste ni förresten att Berlinmuren revs till följd av en klantig statsmans felaktiga uttalanden på en presskonferens?

Det är en nybyggd katedral i Berlin. Bara något år. Eftersom Berlins historia till mestadels kantras av krig och bombning har de inte många historiska byggnader kvar. Varpå de bestämde sig för att bygga en, i gammal typisk europeisk stil. Problem solved..

En minneslund för judar som dog under andra världskriget. Ritad av en arkitekt som inspererats av en judisk begravningsplats i Prag. Kanske är betongblocken en symbol för en grav. Kanske inte. Man kunde iaf gå zick-zack emallan dem..

Internet är så segt så de blir inge mer bilder. Nu ska jag ut och käka tysk korv.. Ha det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0